Saturday, August 30, 2014

CUEPACS mohon penyelarasan elaun rumah

Melaka: Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) memohon kerajaan melaksanakan penyelarasan elaun tetap perumahan bagi kakitangan awam gred 40 dan ke bawah dalam Bajet 2015.
Presidennya Azih Muda berkata, penyelarasan elaun RM180 kepada RM450 yang pernah dicadangkan kesatuan itu sehingga menjadi isu tertunggak perlu dilaksanakan segera bagi menampung kos sara hidup yang semakin meningkat.
Katanya, elaun RM180 sebulan diberikan kepada kakitangan awam kumpulan pelaksana itu dilihat tidak lagi relevan pada masa kini terutamanya kepada mereka yang berkhidmat di kawasan bandar kerana kos sewa rumah yang tinggi.
"Elaun itu tidak dinaikkan sejak lebih 11 tahun lalu, kini tiada lagi rumah sama ada di bandar mahupun luar bandar boleh disewa pada kadar RM180 sebulan sekali gus memaksa kakitangan awam menanggung baki bayaran sewa.
"Sehubungan itu, kita mahu ia dinaikkan kepada RM450 bagi membantu meringankan beban kakitangan awam terdiri daripada kumpulan pelaksana yang perlu menanggung kenaikkan kos sara hidup pada masa kini," katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Kali ke-26 Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Pihak Berkuasa Tempatan di Dewan Taming Sari Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah (MBMB)

No comments:

Post a Comment